קלתאה | פלנט איט

המדריך השלם לגידול קלתאות

כמה מילים כבר נאמרו, קבוצות תמיכה נפתחו ודמעות נשפכו בניסיון לגדל את החברים מהסוג המופלא הזו?

ספוילר: המון, אבל ממש המון. אז הבלוג החודשי שלנו יוקדש כולו לאיך באמת כדאי לגשת לגידול קלתאות, ולמה למרות שהן מפונקות בקטע ידוע לשמצה, עדיין אפשר ושווה לגדל אותן.

 

אז נתחיל עם קצת מידע בסיסי:

קלתאות הן סוג צמחים שמקורו בברזיל ואמריקה הטרופית, המשתייך למשפחת המרנטיים. משפחה זו מכונה לעיתים גם צמחי תפילה, בעקבות התנועה המדהימה של העלים שלהם (שמופעלת על ידי שינוי לחץ המים שנמצא בצמתים שבסיס העלים ונועדה לעקוב אחר תנועת השמש - ככה אם תהיתן):

 
קלתאה וורשוויצ’י XL
קלתאה מדליון

עלי הקלתאות הצבעוניים והחזקים שימשו בעבר למלאכת יד ועטיפת מזון, ואותה צבעוניות היא שהפכה את הקלתאות לאחד מצמחי הבית הפופולאריים ביותר, כשהפופולאריות שלהם רק עולה.

הקלתאות ידידותית לבעלי חיים! מה שללא ספק מוסיף להן לא מעט נקודות. ויש עוד - הן גם מטהרות את האוויר שבסביבתן! ובחיים כמו בחיים, דברים באמת מדהימים לפעמים דורשים טיפ טיפה יותר עבודה.

אבל לא ממש המון עבודה. באופן כללי, כדי לשמור על הקלתאה שלכם שמחה כדאי לשים לב לדברים הבאים:

השקייה

הקלתאות רוצות השקייה עד נגירה כשחלקו העליון של האדמה מתייבש. נסו לשמור על מצע לח, אך לא רטוב! במצב של ספק, העדיפו לא להשקות.

המים שבעזרתם עלינו לעשות זאת הם מים מסוננים, מים מתמי 4, מים שהורתחו וקוררו או מי מזגנים. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהקלתאות רגישות למלחים, ומי הברז הישראלים הם מעט מלוחים מדי עבורה (מה שעלול לגרום להופעה של קצוות חומים על העלים הכלכך יפים שלה).

אחת מהנקודות החשובות בגידול קלתאות היא לחות - הקלתאות רוצות כמה שיותר לחות, ויש כמה דרכים לדאוג לעניין הזה: לצופף אותה ליד צמחים אחרים (כןכן זה באמת עוזר), להניח קערה עם מים ליד ולחדש אותה כשהמים התאדו ומרחיקי הלכת שביננו יכולים אף לקנות מכשיר לחות ולהניח באותו החדר.

קלתאה אינסיגניס | פלנט איט
קלתאה אורנטה | פלנט איט

תאורה

אתם כבר יודעים מה אנחנו הולכים להגיד פה נכון? פה אין הפתעות - אור טבעי ללא שמש ישירה זה פשוט המתכון המנצח. הקלתאות ישמחו לאור טבעי בינוני - גבוה, אבל גם לגמרי יסתדרו באזורים שמקבלים קצת פחות מכך.

טמפרטורה

הקלתאות רוצות להרגיש כמו בביתן שבברזיל וישמחו לטווח של 18°C-30°C מעלות. מי לא?

 
 

קרקע ודישון

מומלץ לשמור על קרקע מאווררת ומנוקזת היטב בכדי להימנע מריקבון שורשים ומחלות קרקע אחרות. וודאו כי לעציץ בו הקלתאה מתגוררת יש ניקוז מספק. לעניין הדישון - מילת המפתח היא בעדינות. דשנו רק בעונת הצימוח ודלגו על החורף והסתיו. השקו לפני הדישון כדי להימנע מצריבת השורשים וגם אז השתמשו בחצי מהמכמות המוומלצת על הבקבוק.

קלתאה אורנטה S

ואם אנחנו כבר כאן בואו נעבור על עוד קצת עניינים נפוצים:

1. עלים קמלים, מסולסלים, נובלים – חוסר השקייה

2. עלים צהובים, בסיס כהה ושחור – עודף השקייה

3. כתמים חומים או קצוות עלים שרופים – עודף מינרלים ומלחים במים.

שהצמח אינו אוהב, יתרום תרומה משמעותית להרחקת האורחים הלא קרואים.

אז ביננו, לגדל קלתאות זה לא באמתתתתת מסובך כמו שעושים מזה ואם שמים לב לסוג המים וללחות, תהיה לכם קלתאה שמחה וחיוך על הפנים.

מעבר לזה, אנחנו ממש כאן לכל שאלה או התייעצות.

שיהיה המשך יום ירוק 💚