צמחי תבלין בעציצי קרטחנה | פלנט איט

איך לגדל צמחי תבלין בבית

 

בזמן האחרון כולם התחילו לגדל ולהשתמש בצמחי תבלין – החל מזו שמוסיפה קצת מים לנענע שלה ועד זה שמכין פסטו ביתי לארוחת הערב. האמת, אנחנו לגמרי מבינים למה – הטעם והריח של תבלינים טריים בתוך הבית מוסיף עוד מימד נעים, מרגיע ומיוחד לצבע הירוק שכבר הכנסתם הביתה.
ובניגוד לצמחים אחרים, לצמחי התבלין שלנו יש יתרון ענק – אפשר גם לאכול אותם!

אז אולי לא כולם יודעים, אבל לגמרי ניתן לגדל צמחי תבלין טריים ורעננים באדניות או עציצים בתוך הבית. נכון, זו לא גינת התבלינים של ארז קומורובסקי שבגליל העליון, אבל היי, לפחות תשתו את התה שלכם עם לואיזה ומליסה שאתם גידלתם!

 
 
איך עושים את זה?

קל. ריכזנו עבורכם כמה טיפים כלליים לגידול צמחי התבלין בבית (כשבעמוד התבלינים אצלנו באתר ניתן לראות את התנאים המתאימים לכל צמח באופן ספציפי).
בדומה לגידול צמחי בית שאינם אכילים, גם בגידול צמחי תבלין אנחנו צריכים להתייחס לגורמים שמשפיעים על הצמח:

 
 

תאורה

צמחי תבלין הכי שמחים כשיש הרבה הרבה אור טבעי. נוסיף לכך את העובדה שבעונות הסתיו והחורף היום מתקצר ורמת הקרינה יחסית נמוכה ונבין מדוע הכי טוב יהיה למקם את צמחי התבלין במיקום בו יש לפחות 3-4 שעות שמש ישירה ביום.

השקיה

כשצמח גדל בתוך בית, הוא לרוב מאדה הרבה פחות מים מאשר צמח הגדל בגינה. הקפידו להשקות רק כשמצע הגידול יבש בחלקו העליון. אז, השקו עד נגירה.
ודאו שיש חורי ניקוז בתחתית העציץ (או שהצמח עדיין בעציץ המשתלה שלו ורק מונח בתוך כלי אחר) ושימו לב שמי ההשקיה לא נאגרים בתחתית הכלי (אם כן, רוקנו אותם) - כך תמנעו ריקבון שורשים.

צמחי תבלין
בזיליקום S

טמפרטורה

יש צמחי תבלין שקור עז לא מיטיב איתם. בזיליקום או נענע למשל לא אוהבים קור, לכן הרחיקו אותם מאדן החלון. באופן כללי, שמרו על טמפרטורה של 22-27 מעלות וכך תוודאו שלחברים הריחניים שלכם נעים וכיף.

דישון

דשן הוא המזון של הצמח. זכרו שצמח שגדל בעציץ צריך לקבל חומרי הזנה שבד"כ זמינים בקרקע באופן טבעי. כשמדובר בתבלינים - אנחנו ממליצים להשתמש בחומרים אורגניים כמו הדשנים שאנו מציעים באתר. המלצה נוספת שלנו היא להשתמש בחצי מכמות הדשן המומלצת על ידי היצרן.

את מי כדאי לשתול עם מי (ואת מי לא)

על מנת להבין אילו צמחי תבלין כדאי לשתול בקרבת צמחי תבלין אחרים (למשל באותו צד של האדנית), יש להבין איזה תנאים מתאימים לכל אחד מהם, ולראות שאנו ממקמים זה לצד זה צמחים שהדרישות שלהם יחסית דומות.
אז כדי לנסות ולעזור מעט חילקנו את צמחי התבלין שלנו לכאלו שאוהבים השקיה ולכאלה שהיו מעדיפים, איך אומרים – פחות.

אוהבי מים – בזיליקום, מרווה, לואיזה, אורגנו, טימין, מליסה, מנטה ונענע. את הצמחים האלו ניתן לשתול זה לצד זה ולפנקם בהשקייה מרובה (מלבד הנענע – שבהיותה שתלטנית ומתפשטת (בקטע טוב) תעדיף תמיד להיות בכלי לבדה).
אוהבי יובש – רוזמרין, זעתר, זוטה ולבנדר. גם צמחים אלו יוכלו לחיות זה לצד זה כשהם ישמחו להשקיה מועטה (בקטגוריה זו נמצא את הלבנדר, שדומה ברצונו להשתלט ולהתפשט לנענע – כך שגם אותו עדיף יהיה למקם לבד בכלי).

איך נגן על צמחי התבלין ממזיקים שונים?

החדשות הטובות (לעניין המזיקים) הן שהחורף עוד רגע פה, ובאופן כללי, בחורף כמות המזיקים שמסתובבים בחוץ קטנה באופן טבעי. כבר כיף. אם בכל זאת אנו רואים שיש תנועה חשודה לכיוון הצמחים שלנו ניתן להשתמש בשמן נים. מעבר לכך, המזיקים הללו, כיאה לשמם, נוטים להיטפל לצמחים חלשים שאינם מטופלים נכון.
כך, אם ברצוננו להגן על הצמח שלנו מפניהם, כדאי לנו לשמור על רוטינת השקיה ודישון בריאים. באופן זה, כשמזיק מגיע אל הצמח היפה שלנו, הוא רואה שהוא חזק, שמור ובריא ועובר לחפש צמח אחר להציק לו.

לואיזה S בעציץ סופיה לבן | פלנט איט
אדנית לה פז
טיפים נוספים

פריחה בצמחים היא מופע שדורש לא מעט אנרגיה, ובצמחי תבלין הסיפור אינו שונה. על מנת שהצמח שלנו ישקיע את המשאבים שלו בלגדל עלים רחבים וטעימים, עלינו "להסביר" לו בעדינות שאנו לא מעוניינים בפריחתו אלא בעליו. לכן, יש להקפיד לגזום את הפריחה וניצניה, ברגע שאלו מופיעים.
מעבר לכך, עלינו להקפיד תמיד גם על גיזום (שימוש) העלים באופן נכון - השתמשו תמיד במספריים/מזמרה וחתכו ממש מעל העלה (לא להשאיר גבעול חשוף).

אז כפי שניתן להבין, גידול צמחי תבלין בבית היא משימה פשוטה יחסית ומתגמלת מאוד. הרבה אור, השקיה נכונה וקצת אהבה ויש לכם מאגר כמעט בלתי נגמר של טעם וריח ירוק בבית.
אם אתם זוכרים את הבחור שמכין פסטו מתחילת הפוסט – אז פה בלינק ניתן למצוא מתכונים לא רעים לפסטו הזה שלו, וכאן בלינק ניתן למצוא את מבחר צמחי התבלין שלנו.

שיהיה מלא בהצלחה ואנחנו תמיד כאן בצ’אט שבאתר כדי לעזור לכם עם כל שאלה, כך שהג’ונגל הביתי שלכם לעולם לא יספיק לצמוח.

💚