• קרן אן גיימן

3 טיפים ירוקים לעבודה מהבית / קרן אן גיימן


שעות עבודה ארוכות אינן זרות לנו הישראלים. אנחנו עובדים כל כך מסורים, עד שלעתים המשימה של שילוב בין הקריירה לבריאות שלנו נראית כמעט בלתי אפשרית. ובימי הקורונה (לצד רשימת השינויים הארוכה), השילוב הזה נראה מסובך עוד יותר.


למרות שנדמה שהפתרון ההגיוני היחיד לכך שנספיק הכל הוא להוסיף עוד שעות ליממה, האמת שיכול להיות שדווקא הגברת היעיליות והמיקוד שלנו בשעות העבודה הקיימות, היא מה שצריך. ברגע שנעבוד באופן יעיל וממוקד יותר, כך נספיק יותר, וזאת מבלי להתפשר על שעות השינה, הפנאי והמשפחה.


יש מגוון טכניקות שניתן לאמץ כדי להפוך את העבודה שלנו ליעילה יותר:

1. הקפידו על תזונה מאוזנת

מי היה מאמין? אבל כן, יש קשר הדוק בין מה שאתם אוכלים לאופן בו אתם מתפקדים בשעות העבודה. תזונה נכונה לא רק תעניק לכם את האנרגיה הפיזית הדרושה לעבודה במשך יום שלם, היא תעניק לכם את האנרגיה לשמור על ריכוז גבוה לאורך זמן. יכולת ריכוז, כמו גם זיכרון, קליטת שפה ועוד הם חלק מסט היכולות הקוגניטיביות המתרחשות במוח שלנו. המוח האנושי מורכב מתאים ששמם נוירונים. תהליכי העיבוד והולכת המידע במוח מבוססים על הקישוריות בין הנוירונים האלו. כל תא עצב יכול ליצור "קשרים" עם עשרות עד אלפי תאי עצב אחרים, וכך נוצרים אותם תהליכים קוגניטיביים. אחד הגורמים שמסכנים את המנגנון הזה הוא תהליך החמצון. אותו תהליך קורה באופן טבעי בגופנו, ויש לנו מנגנון פנימי המגן בפניו - מערך נוגדי חמצון. הבעיה היא שישנם גורמים סביבתיים נוספים המגבירים את קצב תהליכי החמצון בגופנו (עישון, זיהום אוויר, קרינת השמש ועוד) וכך מופר האיזון הטבעי. מסיבה זו עלינו להכניס לגוף נוגדי חמצון ממקור נוסף - האוכל שלנו. מספר מאכלים נמצאו קשורים יותר מאחרים למניעת תהליכי חמצון ושימור יכולות קוגניטיביות.

במילים אחרות - הנה כמה מאכלים שכדאי לכם להכניס לתפריט היומי כדי לשמר ולשפר את יכולת הריכוז והזיכרון:

  • פירות יער - תותי יער, פטל אדום ושחור, אוכמניות

  • אורגנו - עלי אורגנו טריים בתה או בתבשיל

  • ענבים - מכל הצבעים

  • פירות הדר- תפוז, אשכולית או אפילו כוס מים עם לימון

  • תה ירוק

2. הכנסת צמחייה לעמדת העבודה הביתית שלכם תעזור לתפוקה

הקשר בין צמחים במרחב העבודה ויעילות הוא נושא שנחקר לא מעט. ההנחה היא שחדר עבודה אפור עלול להיות סביבה לא בריאה בשבילנו, ולמען האמת יש בזה היגיון רב. הפיכת סביבת העבודה לידידותית יותר מבחינה ויזואלית עשוי לגרום לנו להרגיש טוב יותר ובכך - לעבוד טוב יותר. ואכן, חוקרים רבים קושרים בין הצבת צמחייה בעמדת העבודה לבין עלייה בתפוקה. בדו"ח המרחב האנושי נבחנו כ 7,000 עובדי משרד ב 16 מדינות שונות בעולם. הדו"ח מגלה שעובדים במשרדים בהם נמצאו צמחים (או אלמנטיים טבעיים אחרים) דיווחו על תפוקה גבוהה בכ - 15%.

על פי ד"ר כריס נייט, אחד החוקרים המוכרים בתחום, סביבת עבודה נטולת חיים עלולה להיות לא בריאה לנפש האדם. גם על פי מחקריו שלו בתחום, הכנסה של צמחים אל מרחב העבודה מגבירה את יעילות העבודה גם בכ- 15%.


3. אל תוותרו על פעילות גופנית

אין מתאמן שלא מכיר את תחושת האופוריה והרוגע שיש אחרי אימון כושר טוב. זה לא קורה סתם! הפעילות עצמה היא שמובילה את המוח שלנו להפריש חומרים הגורמים לכך. אותה תחושה לא רק מובילה אותנו להרגיש טוב יותר אלא גם להיות מסוגלים להתרכז לאורך זמן רב יותר. בניסוי שנערך בשנת 2016 באוניברסיטת אלבמה שבברמינגהם ופורסם בכתב העת Medicine & Science in Sports & Exercise, נמצא כי פעילות גופנית מעלה את רמות האנרגיה בזרם הדם ומשנעת אותו מהר יותר אל המוח. כשאנרגיה מגיעה למוח במהירות וביעילות התוצאה תהיה לרוב, יכולת ריכוז גבוהה יותר ולאורך זמן רב יותר. מחקרים נוספים שנערכו על אוכלוסיות של ילדים מלמדים אותנו שפעילות גופנית אירובית כמו (קפיצות וריצה) לפני יום לימודים, שיפרה באופן משמעותי את יכולות הריכוז. אז נכון, כשחושבים על פעילות גופנית, התמונה הראשונה שעולה לראש היא לאו דווקא כזו שמתרחשת בין ארבעת הקירות של הבית שלנו, אבל זה מה יש, ועם זה ננצח! אימון HIIT מול הזום, ריצה על מסילה / ברדיוס של קילומטר מהבית, או אימון קרוספיט עם המשקולות ש"לוויתם" מחדר הכושר לפני שנסגר הן אחלה אלטרנטיבות. אז אם אתם חובבי כושר ובוחרים לעשות כזה אימון לפני יום העבודה - לגמרי הרווחתם. גם לגוף וגם לנפש.

שימו לב לפעול על פי עקרונות תזונת הספורט. איכלו משהו קטן לפני האימון וארוחה מאוזנת בסופו, כדי להרוויח את מלוא האפקט של האימון. אם אינכם חובבי ספורט מושבעים אל דאגה, אפשר בשלב ראשון להסתפק גם בהגברת התנועה; נסו להשתמש במדרגות בניין המגורים שלכם כדי לזוז קצת בין פגישה לפגישה, השתדלו לקום מהכסא כל שעה או שעה וחצי כדי לנוע מעט או לעשות מתיחות, נסו לנהל פגישות בהליכה לעומת ישיבה ארוכה מול הזום (במידה ואפשר לשלוח סיכום שיחה בסוף הפגישה) ואם אתם באמת רוצים להשקיע - אחסנו חבל קפיצה וכמה גומיות בקרבתכם כדי לבצע כמה תרגילים כושר באמצע יום העבודה. זו באמת דרך טובה להתרענן.

אז בימים אלו, בין אם אתם עובדים מהמשרד או מהמשרד הביתי, שימו לב לבריאותכם (גם זו הנפשית), התזונה שלכם, והסביבה בה אתם נמצאים.

כך אולי במקום לחלום על עוד כמה שעות ביממה, תוכלו להיות יעילים יותר בשעות הקיימות ולנצל את הזמן שהרווחתם כדי לעשות מה שעושה לכם טוב.


קרן אן גיימן

תזונאית קלינית, מאמנת כושר ומנחת תכנית הטלוויזיה בוקר בריאות בערוץ 13


הצטרפו לפלנט איט

ותהיו הראשונים לדעת על מבצעים, הטבות וכתבות בבלוג הירוק שלנו

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

כל הזכויות שמורות ל - Plant it