מזיקים ואיך לנצח אותם | פלנט איט

מזיקים ואיך לנצח אותם

כולנו מכירים את הרגע הזה – אנחנו מבינים שמשהו עובר על הצמח שלנו, אבל עוד לא מצליחים להבין בדיוק מה. אנחנו סוקרים אותו כדי לנסות להבין מה העניין, והעניין מגלה את עצמו בתנועות שלא משאירות מקום לספק – על הצמח האהוב שלנו התלבשו מזיקים ארורים.

על אף הבהלה המובנת, האמת היא שאין מה להילחץ. מזיקים הם חלק נורמלי וטבעי בעולם גידול הצמחים. בבלוג פוסט הזה נלמד אתכם כיצד לזהות באיזה מזיק מדובר ולתפעל את העניין בהתאם (כדאי לקרוא עד הסוף – יש מתכון שווה לספריי נגד חרקים שאפשר להכין בבית):

1. כנימה קמחית 

אז אם אתם רואים על החבר הצומח שלכם יצור אליפטי לבן מכוסה במרקם שמזכיר כותנה אז זו כנראה הכנימה הקמחית (איכס). הכנימה הזו יכולה להימצא בכל חלקי הצמח, אך אוהבת במיוחד את הצמתים שבין הגזע לגבעולי העלים, את התפצלויות הגבעולים עצמם ואת החלק התחתון של העלים, בצמוד לעורקיהם. הכנימות ניזונות מהחומרים החיונים שבתוך הצמח ולמעשה "שואבות" את החיים מהחבר הירוק שלנו. לא מתאים.

טיפול - טפלו נקודתית על ידי הסרה של הכנימות הנראות לעין בעזרת צמר גפן טבול באלכוהול ואז רססו את כלל הצמח בשמן נים או סבון קוטל חרקים (גם סבון רגיל או ה"שיקוי" שבסוף הפוסט יכול לעבוד). חזרו לבדוק כעבור כמה ימים ורססו שוב במקרה הצורך.

 
קנימה קמחית | פלנט איט

2. כנימות מגן

מדובר בחברות נוספות במשפחת הכנימות, שלרוב מגיעות בצבעי חום או שחור ומקבלות את שמן מהשריון שגדל לגופן ברגע שהן מתפתחות מספיק. מבחינת מיקומים חביבים, גם הן נצמדות לעורקי העלים, כפי שאפשר לראות בתמונה.

טיפול - צריך להסיר אותן באופן ידני, מכיוון שריסוס פשוט לא יחדור את מגן השריון שלהן. כמו קודם, לאחר ההסרה ניתן לרסס בשמן נים, סבון או אותו "שיקוי" מפורסם שנרחיב עליו מיד.

3. זבובי תסיסה

חרקים מעופפים דמויי יתושים קטנים, שנמצאים בסביבת אדמת הצמח. הזבובים המעופפים אינם פוגעים באופן ישיר בצמח. אך הזחלים שלהם, שלרוב בוקעים בתוך האדמה, ניזונים בין היתר משורשי הצמחים, מה שכן פוגע בצמח עצמו. הזבובים האלו נמשכים לאזורים לחים ורטובים והופעתם יכולה בהחלט לרמוז על עודף השקייה, או על חוסר זמן מספק בין השקייה להשקייה.

טיפול - ניתן להשתמש במדבקה צהובה שיכולה לעזור בתפיסה של הזחלים המבוגרים - המעופפים. לעניין הזחלים שלהם (שנמצאים באדמה), כדאי לתת לאדמה להתייבש לגמרי בין ההשקיות. מעבר לכך, שתילה מחדש של הצמח באדמה חדשה יכולה לעזור מאוד.

זבובוי תסיסה | פלנט איט
תריפסים | פלנט איט

4. תריפסים

אם הצמח שלכם נראה כאילו בחלקים מסוימים שלו "גירדו" ממנו את החיוניות ובמבט קרוב אתם רואים יצורים מוארכים קטנטנים - מדובר בתריפסים. מעבר לגירוד הזה של פני העלה, צמיחה חדשה עלולה להופיע חומה ומעוותת, ובמקרים קשים עלולים להופיע אף כתמים שחורים.

טיפול - עם שובבים האלו כדאי להתחיל בלהפריד את הצמח הנגוע משאר החברים ולהמשיך בריסוס רציני של שמן נים, שמן נגד חרקים או תרסיס הפלא שעוד רגע נדבר עליו.חזרו לבדוק את מצב הצמח כעבור כמה ימים וחזרו על הפעולה במקרה הצורך.

 
 
תריפסים | פלנט איט

5. אקרית הקורים

יצור עכבישי קטנטן (כמעט מיקרוסקופי) בצבעים של אדום וצהוב, שקל יותר לזהות לפי הרשת הקורית שהוא טווה בין העלים וחלקי הצמח השונים והשובל האפרפר שהוא מותיר אחריו על עלי הצמח.

טיפול - אקרית הקורים נמשכת לאזורים יבשים וחמים, כך שהגברת הלחות יכולה להרחיק מתקפה עתידית ולשבש מראש את התוכניות של המזיקים האלה. ודאו כי על התרסיס בו אתם משתמשים להרחקת מזיקים רשום כי הוא מטפל גם באורחים הלא רצויים הללו, ובדקו את מצב הצמח כעבור כמה ימים ושוב כעבור 10 ימים נוספים (הם קשוחים אלה)

אקרית הקורים | פלנט איט

מילים כלליות ומה שהבטחנו:

כבר אמרנו את הדברים האלו בעבר, אך זוהי הזדמנות טובה להגיד אותם בשנית. מזיקים נמשכים לצמחים חלשים וכאלו שאינם מטופלים כראוי (אך לא רק! לא להרגיש רע אם הם מגיעים בכל זאת!), כך שטיפול רגיל ובריא בחבריכם הצומחים באופן שאינו כולל עודף השקייה או הזנחה ממושכת באזורים שהצמח אינו אוהב, יתרום תרומה משמעותית להרחקת האורחים הלא קרואים.

והשיקוי –

אז למעשה מדובר במתכון מאוד מאוד פשוט – לוקחים שפריצר ריק וממלאים אותו לפי הנוסחה הבאה: על כל ליטר מים – כף חומץ + כף שמן (גם שמן זית עובד). כן, ככה פשוט. מדובר באחלה חומר דוחה חרקים שנהנה גם מהיתרון של להיות יותר ידידותי לסביבה, כך שאנו ממליצים להתחיל בו ולהתקדם לנשק כבד יותר רק במקרה הצורך.

מקווים שהצלחנו להוריד מעט את הפאניקה שבהיתקלות עם מזיקים, ומזכירים שאנחנו ממש  כאן לכל שאלה!

תמשיכו לחיות ירוק 💚