אדמה

כל מה שצריך לדעת על שתילה מחדש

שמנו לב שכשאנחנו שולפים את צמד המילים “שתילה מחדש”, עולה לפעמים הבעה נבוכה על פני החברים שלנו. ובתכלס, באמת שאין סיבה. עם ממש מעט טריקים קטנים בשרוול תגלו שמדובר באמת בפעולה פשוטה (ואפילו כיפית).

אז הבלוג שלנו החודש נועד לעזור עם ההבעה הנבוכה הזו ולעשות לכם סדר בלמה, מתי ואיך כדאי לשתול מחדש את חברים הירוקים שלנו.

נתחיל בבסיס

שתילה מחדש, מעבר לפירוש המילולי שלה, לא אומרת בהכרח העברה של הצמח לכלי אחר, והיא יכולה גם לתאר החלפה של הקרקע או תערובת השתילה באותו הכלי. להחלפה כזו של תערובת השתילה באותו הכלי ישנה השפעה דומה לזו של הוספת דשן - הוספה של חומרים מזינים, אותם הצמח צריך כדי לגדול בכיף (החלפה כזו של אדמה טובה למצב בו אתם ממש מבסוטים על הכלי שבו הצמח נמצא והוא לא נראה שלחוץ לו לעבור לבית אחר)!

לצמחים יש בד"כ בין שנה לשנה וחצי לפני שהם זקוקים לשתילה מחדש, כתלוי בתנאי הגדילה שלהם. חלק מן הצמחים האיטיים יותר יכולים להישאר באותו בית במשך שנים ויצטרכו רק החלפה של האדמה (או תוספת דשן).

 
שתילה מחדש | פלנט איט

אז איך נדע שעלינו להעביר את הצמח שלנו לכלי גדול יותר?

אם אתם רואים אחד או יותר מהסימנים הבאים, ככל הנראה הגיע הזמן לקצת שתילה מחדש במיקום מפנק יותר:

  • ישנם שורשים שיוצאים דרך תחתית הכלי

  • השורשים דוחפים את הצמח למעלה, מחוץ לכלי

  • הצמח חדל מלגדול (שלא בזמן תרדמת החורף) או מוציא עלים קטנים במיוחד

  • הצמח נופל בקלות (מעיד על כך שהוא גבוה ביחס לא פורפורציוני בין הצמח לכלי)

  • הצמח זקוק להשקייה מתמדת על אף שהוא מושקה באופן תדיר

 

יאללה, אז מה צריך?

כל מה שנדרש הוא הצמח (דה), הכלי בו אתם עומדים לשתול (שחייב שיהיה בו חור ניקוז) ותערובת שתילה.

ומה השלבים?

1. הוצאה מהכלי הנוכחי

קודם כל החזיקי את הצמח הנבחר לרוחב, תפסי אותו בעדינות ליד בסיס הגבעולים או העלים, והקישי על תחתית הכלי עד שהצמח יתחיל לגלוש החוצה. יתכן שהוא יצטרך מעט שכנוע - לא לפחד. אפשר להשתמש במעט כוח ולעזור לו לצאת החוצה. שינויים הם לא תמיד דבר קל!

 

2. שיחרור השורשים

שחררי ופרמי את שורשי הצמח בעדינות עם הידיים. כדאי לקטום כל שורש שהוא ארוך במיוחד, ויש להשאיר את השורשים העבים יותר בבסיס הצמח כפי שהם. בחלק מן הצמחים, השורשים צומחים במעגלים שמתהדקים סביב בסיס הצמח - פתחו את השורשים ככל האפשר ותנו להם גיזום קל על מנת לעודד צמיחה מחודשת.

3.הסרת תערובת השתילה הישנה

יש להסיר כשליש או יותר מתערובת השתילה המקיפה את הצמח. במהלך צמיחתו, החבר הירוק שלנו ניצל חלק מהחומרים המזינים בתערובת הנוכחית, כך שאנו רוצים לוודא שאנו מחליפים אותה בכזו רעננה, המלאה בחומרים מזינים חדשים (בין אם אנו משאירים את הצמח באותו כלי או מעבירים אותו לבית חדש).

תערובת שתילה | פלנט איט

4. הוספת תערובת שתילה חדשה

שופכים שכבה (לא עבה מאוד) של תערובת שתילה טרייה לתוך הכלי החדש ומהדקים קלות. זוכרים שאמרנו שחייבים כלי עם ניקוז? אז אם אתם ממש בקטע של איזה כלי מיוחד שאין לו חור ניקוז (ואין ביכולתכם לקדוח בו אחד), אז לפני ששופכים את האדמה, עלינו לייצר ניקוז מדומה - יש להוסיף שכבה של טוף, חצץ או אבנים לכלי ורק מעליה לשפוך את שכבת האדמה הראשונה.

5. מעבר הדירה

את הצמח שלנו נמקם על גבי שכבת התערובת הטרייה ונוודא שהוא ממורכז. לאחר מכן נוסיף תערובת שתילה סביב הצמח עד שהוא ממוקם לו בכיף ובנוחות. הקפידו לא לדחוס יותר מדי את האדמה בכלי, מכיוון שאנו גם רוצים שהשורשים ינשמו. בנוסף, רצוי להשאיר איזה סנטימטר בין שפת הכלי לגובה האדמה, כדי שנוכל להשקות בלי שישפכו לנו מים מהצדדים.

מארז מעבר דירה | פלנט איט
קלתאה אינסיגניס

6. משקים ונהנים

ודאו כי האדמה מאוזנת יחסית בגובהה והשקו בכיף. אין צורך לדשן כעת את הצמח שנשתל מחדש במשך קצת זמן, בגלל שבאדמה החדשה שלו כבר יש את כל החומרים המזינים להם הצמח שלנו זקוק.

וזהו, תהנו מצמח שנהנה בעצמו!

אז זהו, עכשיו אפשר להחליף את ההבעה המבולבלת ארשת פנים של יודעי דבר! ובכל מקרה אנחנו כאן לכל שאלה והתייעצות.

שיהיה יום ירוק 💚