פיקוס כינורי

מה הצמח שלי מנסה להגיד?

לפעמים אנחנו מסתכלים על הצמח שלנו ורואים שמשהו לא טוב לו.אנחנו מבולבלים. הרי דאגנו לו, השקנו אותו, הצבנו בפינה מוארת, שרנו לו, היינו ההורים המושלמים. אז מה קרה? איפה טעינו?

 בדיוק בשביל הרגע המבלבל הזה ריכזנו עבורכם מספר סימנים נפוצים של צמחים “עצובים” וטיפים לשיקומם.

1. עלים שמוטים ורכים:

ככל הנראה הצמח ממוקמם במקום שמעט חשוך עבורו. נסו למקם אותו מחדש באזור מואר יותר. יש לשים לב שעלינו לעשות זאת זאת בהדרגה - הרי למי לא קשה עם שינויים קיצוניים בטווחי זמן קצרים?

 
עלים שרופים | פלנט איט

2. עלי הצמח צרובים ("שרופים"):

הצמח סובל כנראה מעודף של קרינה ישירה של שמש ישראלית. הרחיקו אותו מאדן החלון, או מקמו באזור אחר בבית. לאחר מכן הסירו את העלים הצרובים והשקו לרוויה, עד נגירה. בנוסף, השתדלו להימנע מדישון בזמן הקרוב.

3. עלים מצהיבים:

כנראה שמדובר באהבת יתר (מי חשב שזה אפשרי?) עלים צהובים מרמזים לעיתים כי אתם משקים את הצמח שלכם ביותר מים מהנדרש, וקיים חשש לתחילתו של ריקבון שורשים. הפסיקו השקייה לזמן הקרוב (אך המשיכו לבדוק את לחות האדמה). ייתכן גם שכדאי להעביר את הצמח לאזור מואר יותר בבית.

עלים מצהיבים | פלנט איט

4. הצמח נובל:

ייתכן ששכחתם להציע לו משקה מרענן לאחרונה? בדקו את האדמה ע"י הכנסת האצבע. אם האדמה יבשה מאוד, הוא ככל הנראה פשוט צמא. השקו את הצמח לרוויה תחת הברז בכיור או במקלחת והניחו לו לטפטף את כל המים העודפים. לאחר מכן החזירו אותו למקומו והמתינו מעט. תראו איך הוא מתמלא חיוניות וחיים.

5. קצוות העלים משנים את צבעם לחום

שתי סיבות מרכזיות גורמות לקצוות העלים להפוך שחומים; האחת היא חוסר מים - השקייה מועטה שאינה מגיעה לכל מערכת השורשים של הצמח ומתבטאת בכתמים וקצוות חומים.  השנייה היא השקייה במים "קשים" (עם ריכוז מינרלים גבוה) או שימוש יתר בדשן - המלחים במים עלולים לגרום לצריבות החומות שבקצוות העלים. השקו לרוויה את הצמח (במים מזוקקים - תמי 4 או מים מורתחים שהתקררו) ובמקביל בדקו את ניקוז הצמח (כדי להימנע מריקבון השורשים).

במידה ואתם מדשנים את הצמחים, השתמשו בחצי מהריכוז שמוצע על אריזת הדשן.

6. כתמים לבנים ונוקשים על אדמת הצמח:

ככל הנראה מדובר בהצטברות של סידן מהמים המלוחים שזורמים בברזי ארצנו. יש לגרד את שכבת המלח, להיפטר ממנה ולהפוך את אדמת הצמח. לאחר מכן יש לשטוף את האדמה בעדינות וביסודיות, עד רוויה ונגירה. לאחר התהליך ניתן לדשן את האדמה ולהשיב לה את החומרים המזינים ששטפנו ממנה..

7. הופעה של פטריות:

דבר ראשון אין מה להיבהל. כמעט בכל מצע אורגני קיימות פטריות שאת רובן אנחנו לא רואים (הן אף תורמות להתפתחות השורשים בקרקע). הופעתן של פטריות מעידה ככל הנראה על השקיה מרובה או תכופה מדי. לרוב הן אינן מזיקות לצמח אך כדאי להסיר אותן משכבת האדמה העליונה. אז עטו מסיכת קורונה על הפנים, חבשו כפפות על הידיים והסירו את הפטריות בעזרת כף. לאחר מכן ניתן לפזר מעט קינמון טחון (כן אנחנו יודעים - מפתיע, אך הוא מכיל חומר שמונע את התפתחות הפטריות) והפסיקו השקייה עד שלפחות שני הסמ העליונים יבשים.

זכרו, צמחי הבית שלנו מדברים איתנו כל הזמן (כמעט כמו שאנחנו מדברים איתם). הקפידו להקשיב להם ולטפל בצרכיהם בזמן. לכל שאלה נוספת או סימן שאינו מוכר – אתם מוזמנים לפנות אלינו בכל דרך שתבחרו, ונשמח לעזור.