סחלב | פלנט איט

ברוכים הבאים לעולם הסחלבים

לא משנה מאיפה אתם באים, בני כמה אתם (היי סבתא) או איזה קשר יש לכם לעולם הצמחים – מעטים האנשים שלא מכירים את צמח הסחלב, וקל להבין מדוע – משפחת הסחלביים היא מהגדולות שיש בעולם הצומח ומונה כמעט 30,000 מינים! לטענת חוקרי צמחים, כמעט 1 מכל 8 צמחים מוכרים בעולם הוא למעשה מין של סחלב!

אז נגלה לכם שלאחרונה, התחלנו בפלנט איט להתעמק מעט בעולם הסחלבים.

ותקשיבו שפשוט אין לנו דרך אחרת להגדיר את מה שעבר עלינו, מלבד התאהבות 💚🌺

ההתאהבות הזו גרמה לנו להקדיש את הבלוג החודשי שלנו כדי לספר לכם מעט על הצמח המופלא הזה, לגלות לכם בדיוק מה צריך לעשות כדי לגדל את החתיכים האלה אצלכם בבית ולהפריך את הטענה שמדובר בצמח מפונק (חלאס סבתא זה סתם לא נכון).

 
 

 

 
 

כמה מילים על סחלבים

אז העיסוק בסחלבים התחיל עוד במאה ה-18, כשספינות בריטיות נשלחו לחקור אזורים טרופיים. החוקרים נתקלו בצמח המהפנט הזה במהלך מסעותיהם והחליטו לנסות לקחת אותו איתם, חזרה ליבשת. מן הסתם, רק מעטים מן הסחלבים שרדו את המסע הארוך חזרה הביתה (בבטן האונייה בארגזים ללא אור - יופי חבר'ה), מה שתרם למסתורין האופף את הסחלבים, ולהתפתחות השוק דאז, שהתאפיין בהיצע נמוך ומחירים גבוהים.

 
Single | סחלב כתום S
Single | סחלב מעוטר קשת S

גידול סחלבים הפך לתחביב לעשירים בלבד, וסודות הגידול שלהם נשמרו קרוב לחזה על ידי אותם אספנים אמידים, שיכלו להרשות לעצמם חממות ביתיות. היסטוריה זו תרמה למחשבה שהולכת איתנו עד היום, שמדובר בצמח מפונק, שדורש תנאים ספציפיים ומורכב לגידול.

אך במאה ה-19 התמונה הזו השתנתה לחלוטין. מה שקרה הוא שמדענים למדו כיצד להנביט ולטפל בזרעי הסחלב. הצורך באיסוף וליקוט ממקומות שונים בעולם פחת, והדרך משם להרכבה והשבחה של זנים, לא הייתה ארוכה.

כעת, ניתן לגדל אלפי סוגים שונים, לחבר בין זנים שונים ואף לייצר חדשים - כולל כאלו שפשוט הרבה יותר לגדל בבית.

 

בטבע, לסחלבים יש כמה טריקים ממש מעניינים בשרוול והם עובדים עם סביבתם באופן הרמוני - רבים ממיני הסחלבים מטפסים על עצים אחרים (אך הם אינם טפיליים) וקולטים ככה חומרים מזינים הנישאים באוויר. מעבר לכך, לסחלב יש דוקטורט בדרכי משיכת חרקים אליו (לטובת ריבוי על ידי האבקה). במינים רבים, העלה התחתון של הפרח נועד כדי לשמש משטח נוח לחרקים להגיע ולבקר, ובחלקם הוא אף מדמה בכוונה צורה של נקבת חרק.

 

 

Quadruple | סחלב סגול M
Double | סחלב לבן S

לא פלא שצ'רלס דרווין התעניין בטכניקות אלו של הסחלב וחקר אותן רבות. בדבורניות (סוג של סחלב) למשל, לעלה התחתון של הפרח יש צורה וריח (!) של דבורה, מה שמושך אליו דבורים זכרים שנדבקים באבקנים של הצמח, ועוברים לצמח הבא.

ולקינוח, חשבנו שחמוד גם לדעת שישנו קשר משפחתי בין הסחלב לבין האספרגוס, ושוניל (כן זה של הגלידה) מופק גם הוא מסוג של סחלב.

 
 

אז איך דואגים לסחלבים מאושרים בבית?

השקייה

השקיית הסחלבים אינה שונה מזו של שאר צמחי הבית משתי בחינות; האחת, שגם במקרה שלהם, עדיף פחות מיותר.

והשנייה, שגם כאן תופס מבחן האצבע – בודקים את מצב האדמה עם האצבע – אם האדמה לחה או רטובה, מניחים ליפיוף לנפשו. אם האדמה יבשה (ואנו ממליצים לתת לאדמה להתייבש לגמרי לגמרי) – משקים עד נגירה (עד שהמים יוצאים מתחתית הכלי) ומרוקנים את עודפי המים שהצטברו

מי ברז לגמרי יעשו את העבודה, אבל אם יש לכם תמי 4 או מי מזגנים, הסחלב שלכם בטח לא יסרב.

טיפ נוסף ששווה לדעת הוא שמבחינת שעות, עדיף להשקות את הסחלב בבוקר!

השקייה בלילה תורמת להיווצרות של עודפי מים בשורשים, שאנחנו לא מעוניינים בה.

ממש כמונו, הסחלב רוצה להיכנס לשעות הלילה יבש ונינוח.

תאורה

כמו רוב החברים הצומחים שלנו, הסחלבים ישמחו למיקום עם הרבה אור טבעי וללא שמש ישירה

טמפרטורה ותנאים

הסחלב שלכם ישגשג כל עוד נשמור בבית על טמפרטורות של °C18° – C28 ונקפיד להרחיק אותו ממזגנים או תנורים.

קרקע ודישון

מומלץ לשמור על קרקע משבבי קליפות עץ (כפי שהוא מגיע מאצלנו). כפי שהסברנו, הסחלב רגיל לטפס על עצים אחרים ולכרוך את שורשיו סביב קליפתם. כך, אנו למעשה מדמים לסחלב את סביבתו הטבעית, ואין כמו הבית.

להגברת הצימוח ניתן גם לדשן פעם בשבועיים.

טיפים נוספים

עם סיום הפריחה, כשהענפון ממנו יצא הפרח מתייבש לגמרי, יש לקטום את אותו ענפון עד בסיסו. הדבר יעודד צמיחה נוספת של פרחים חדשים.

אז אנחנו ממש מקווים שהצלחנו להעביר קצת מההתלהבות שלנו גם אליכם, ומזכירים שאנחנו כאן לכל שאלה והתייעצות, ושכאן ניתן לראות את הפופאפלנט איט סחלבים החדש שלנו.

אוהבים הרבה ומזמינים אתכם לבוא איתנו ולחיות ירוק, צוות פלנט איט.💚